Followers

Tinggalkan Jejak Anda !

6 November 2012

Imam Solat Terpantas Di Dunia!


Gila lah ! Langsung takde toma'ninah. Bukan ke Rasulullah SAW pernah menyuruh sahabat baginda, supaya mengulang semula solatnya sehingga TIGA KALI ! Kenapa ? Sebab solat yang tiada toma'ninah adalah batal.

4 November 2012

Jenis-Jenis Nafsu




Korang tau tak nafsu manusia terdapat 7 lapisan kesemuanya iaitu daripada buruk ke baik. Berikut adalah jenis-jenis nafsu tersebut.


1. AMARAH 

Amarah adalah martabat nafsu yang paling rendah dan kotor di sisi Allah. Segala yang lahir darinya adalah tindakan kejahatan yang penuh dengan perlakuan mazmumah (kejahatan/keburukan). Pada tahap ini hati nurani tidak akan mampu untuk memancarkan sinarnya kerana hijab-hijab dosa yang melekat tebal, lapisan lampu makrifat benar-benar terkunci. Dan tidak ada usaha untuk mencari jalan menyucikannya. Kerana itulah hatinya terus kotor dan diselaputi oleh pelbagai penyakit.


  

2. NAFSU LAWWAMAH 

Nafsu lawwamah ialah nafsu yang selalu mengkritik diri sendiri bila berlaku suatu kejahatan dosa atas dirinya. Ianya lebih baik sedikit dari nafsu amarah. Kerana ia tidak puas atas dirinya yang melakukan kejahatan lalu mencela dan mencerca dirinya sendiri. Bila buat silap dia lebih cepat sedar dan terus kritik dirinya sendiri. Perasaan ini sebenarnya timbul dari sudut hatinya sendiri bila buat dosa, secara automatik terbitlah semacam bisikan dilubuk hatinya. Inilah yang di katakan lawwamah. Bisikan hati seseorang akan melarang dirinya melakukan sesuatu yang keji timbul secara spontan bila terqosad sahaja dihatinya. Cepat rasa bersalah pada Allah Rasulullah atas keterlanjurannya. Ianya ibarat taufik dan hidayah Allah untuk memimpinnya kembali dari kesesatan dan kesalahan kepada kebenaran dan jalan yang lurus. 



3. MULHAMAH  

Nafsu ini lebih baik dari amarah dan lawwamah.Nafsu mulhamah ini ialah nafsu yang sudah menerima latihan beberapa proses kesucian dari sifat-sifat hati yang tercemar melalui latihan sufi/ tariqat/ amalan guru lainnya yang mempunyai sanad dari Rasulullah s.a.w.Kesucian hatinya telah menyebabkan segala lintasan kotor atau khuatir-khuatir syaitan telah dapat dibuang dan diganti dengan ilham dari malaikat atau Allah.  



4. NAFSU MUTMAINAH  

Inilah peringkat/ martabat nafsu yang pertama yang benar-benar direhai Allah seperti yang saudara kita nyatakan di atas. Yang layak masuk syurga Allah. Maknanya siapa sampai pada maqam ini bererti syurga tetap terjamin, InsyaAllah. 


5. NAFSU RADHIAH 

Maqam ini dinamakan radhiah kerana perasaan keredhaan pada segala ketentuan dan hukuman Allah. Pada maqam ini sudah tidak ada rasa takut dengan pada bala Allah dan tak tahu gembira dengan nikmatNya. Sama sahaja. Apa yang penting Allah redha padaNya. Itu kalau sakitpun dah tak perlu kepada ubat, sebab bagi dia sakit itulah nikmat kerana dia merasa makin dekat dengan tuhannya. Wang ringgit sudah sama dengan daun kayu. Emas sama dengan tanah. Dunia sudah dipandang kecil , malah sudah tidak dipandang lagi sebaliknya 
dunia yang datang kepadanya. 


6. NAFSU MARDIAH  

Pada peringkat ini segala yang keluar darinya semuanya telah diredhai Allah. Perilakunya, kata-katanya, diamnya semuanya dengan keredaan dan keizinan Allah belaka. Akan keluar keramat yang luar biasa. Mereka sudah menanam ingatan pada Allah diteras lubuk hati mereka menerusi cara "khafi-filkhafi", maknanya secara penyaksiaan 'basitiah' iaitu penyaksian sifat ma'ani Allah yang nyata dan dizahirkan oleh diriNya sendiri. Af'al diri mereka sudah dinafi dan diisbahkan secara langsung kepada af'al Allah semata-mata.Jiwa mereka betul-betul sebati, ingatan mereka terhadap Allah tidak sesaatpun berpisah darinya. Penyaksiaan terhadap hak sifat Allah jelas baginya sehingga hilang dirinya nya sendiri.


7. KAMALIAH 

Maqam ini adalah tertinggi. Maqam ini digelar sebagai "baqa billah", Kamil Mukamil", Al Insan kamil kerana ia dapat menghimpunkan antara zahir dan batin, yakni ruh dan hatinya kekal kepada Allah tetapi zahir tubuh kasarnya tetap dengan manusia. Hati mereka kekal dengan Allah tak kira masa dan tempat, tidur atau jaga sentiasa mereka bermusyahadah kepada Allah. Ini adalah maqam khawas al khawas. Semua gerak geri mereka sudah jadi ibadat. Hatta berak kencing mereka, tidur mereka dan sebagainya. 


Rahsia di Sebalik Tubuh Badan


Kalau sebelum ni anda hanya tahu maksud disebalik tarikh lahir korang, apa kata korang cuba lihat maksud disebalik tubuh badan anda pula. Harap sedikit sebanyak mampu memberi halatuju kepada anda untuk menjadi orang yang berjaya.



1. Cuba hembus nafas dari mulut ke hidung kemudian pada masa yang sama bernafas menggunakan nafas dari mulut tadi.. Kalau anda boleh sedut balik nafas tu, anda boleh hidup melebihi 100 tahun.

2. Kalau anda boleh tepuk kedua tapak kaki anda sehingga menghasilkan bunyi seperti anda tepuk tangan, anda akan hidup senang selepas berumur 40 tahun.

3. Cuba petik jari di telinga sebelah kanan. Jika anda mampu untuk mendengar bunyi petikan jari disebelah telinga kiri sama seperti di telinga kanan, anda dikategorikan sebagai orang genius.



4. Cuba senyum. Jika senyuman anda memperlihatkan gigi anda, maka anda akan memerlukan gigi palsu diusia yang lebih muda

5. Dengar anda bernafas. Sekiranya ketika anda menarik nafas anda ada mendengar sebarang bunyi, anda akan dimadukan (perempuan)/ berkahwin lebih daripada satu (lelaki)

6. Lihat jari anda. Sekiranya ibu jari tangan kiri dan tangan kanan anda tidak sama panjang, maka anda tidak akan meninggalkan harta untuk keturunan anda lepas meninggal.

7. Cuba bersiul. Jika ketika anda bersiul, anda tak dapat rasa nafas keluar daripada mulut anda, maka anda didampingi oleh saka keturunan anda.

8. Rasa sekitar ketiak anda sama ada berpeluh atau tidak. Sekiranya berpeluh, ini bermakna anda akan mati dalam keadaan sedih dan kecewa.

9. Cuba lihat kuku anda. Sekiranya terdapat tanda putih pada kuku anda, ini bermakna anda akan menjadi seorang jutawan suatu hari nanti.

10. Cuba lihat lubang hidung anda. Sekiranya lubang hidung disebelah kanan lebih besar daripada disebelah kiri, anda akan menjadi orang gila.

11. Cuba rasa degup jantung anda sekarang ini. Sekiranya masih berdegup, ini bermakna anda masih hidup. Kemudian tutup mata anda dan katakan dengan tenang dan tawaduk, " Aku telah ditipu oleh Anis Azman  ghupenya". Anda ni kelakar la....Buat mende pelik-pelik jer...


Ciri-Ciri Wanita Masih Punya Dara

Selamat petang ! Cuti sekolah dah nak bermula, jemputan kenduri kahwin pun dah banyak terima. Tapi anda ? Tak kahwin-kahwin lagi ? Nak kahwin tapi tak tahu calon pilihan anda masih punya dara atau tidak ?



Ada beberapa perkara yang perlu diperhatikan :

DAHI
Gadis yang masih suci, dahinya licin. Apabila selalu senggama kelicinannya hilang, justeru yang timbul kedutan (garis-garis) yang kadang-kadang nampak kadang-kadang tidak ketika bercakap. Kedutan kerana sudah tidak suci, tidak sama dengan kedutan wajah yang dimamah usia. Kedutan suci yang telah hilang, tidak begitu ketara dan tidak begitu nampak, kecuali ketika muka menunjukkan reaksi tertentu seperti sedang ketawa dan marah, sementara kedutan kerana dimakan usia sentiasa nampak dan kekal. Tetapi kedutan kerana hilangnya kesucian tidak mudah dihilangkan.

Untuk memudahkan melihat gadis yang masih suci atau tidak. Cuba perhatikan dahi perempuan yang sudah bersuami dengan yang belum. Perhatikan betul-betul, nampak kelainannya. Gadis yang sudah tidak suci terdapat beberapa kedutan garis2 timbul dan melekuk didahi gadis itu. Perhatikan betul-betul sebab garis-garis itu tidak begitu nampak (terang). Wallahu a’lam.

HIDUNG
Gadis yang masih suci atau tubuhnya belum disentuh oleh lelaki, hujung hidungnya berwarna kemerah-merahan, jika disentuh hujung hidungnya nampak merah. Gadis yang tidak suci hujung hidungnya merah tetapi merah pucat, kadang-kadang warna merah tidak nampak, yang nampak hanyalah pucat.

Tak percaya cuba tengok hujung hidung anak perempuan, merahkan..? Bagi lelaki yang suka merosak kesucian wanita, hidungnya berbelang, oleh karena itu disebut lelaki hidung belang. Wallohu a’lam

MATA
Dari mana datangnya cinta, dari mata turun ke hati…..
Kita menggunakan mata untuk memandang dan melihat seseorang, cantikkah, berserikah, maniskah, dsb. Kadang-kadang kita hanya memandang wanita cantik luarannya saja, tapi bahagian dalamnya sudah musnah, untuk mengetahui wanita itu masih suci atau tidak cuba tengok matanya.

Bila bahagian bawah kelopak terlipat sedikit dan terdapat tanda lebam bermaksud gadis itu sudah tidak suci lagi, mungkin sudah bersuami. lebam yang menunjukkan tidak suci nampak semacam garis2 hitam di bawah kelopak mata disamping warna hitam dibawah kelopak mata sedikit kelihatan berkedut. Gadis yang masih suci matanya berseri2, tidak ada warna hitam, lebam maupun garis2. Apabila gadis itu tertawa di bawah kelopak matanya tidak terdapat apapun, seperti kedut (berkeriput), bergaris dll. Wallohu a’lam.(yg dimaksud lebamnya mata bukan kerana kurang tidur )

PUNGGUNG
Punggung gadis berubah melalui 2 proses:
1. Punggung gadis menjadi besar kerana proses hormon.
2. Punggung gadis menjadi besar kerana lelaki.

Punggung yang sudah kena sentuhan lelaki akan menjadi besar, lebih-lebih yang sudah melakukan hubungan kelamin. Punggung gadis yang masih suci walaupun gemuk ia masih kelihatan cantik, sebab masih kental dan tegang serta tidak lesu dan jatuh.

Cuba perhatikan pinggang gadis, kalau pinggangnya masih ramping dan punggung tidak besar, tidak montok dan kenyal pada punggungnya. Kalau berjalan punggungnya tidak goyah sebab dagingnya masih solid dan tidak lembut kalau dipegang (jangan pegang sesuka hati, nanti ada yg makan penampar =D), maksudnya dia masih suci. Bagi yang pernah melakukan hubungan seks, punggungnya memang berisi dan besar tetapi tidak kental, punggungnya nampak jatuh, lebih-lebih ketika berjalan, goyangannya tidak melantun. (jangan imagine lebih-lebih pulak :p)

Kenapa punggung gadis yang pernah melakukan hubungan badan nampak sedikit jatuh? Disaat melakukan hubungan seks, lebih kurang 90% hormon yang ada di bahagian punggung akan tertumpu kebahagian kemaluan, sebab di masa klimaks, punggung gadis menjadi tegang.Apabila sudah habis melakukan hubungan punggung yang tegang akan mengendur semula dan ini menyebabkan punggung menjadi kendur dan jatuh. Lebih kerap gadis itu melakukan hubungan seks, punggung akan semakin jatuh dan lesu, leper. Wallahu a’lam.

TELINGA
Telinga termasuk salah satu pancaindera yang boleh digunakan untuk mengetahui sama ada gadis itu masih suci atau tidak. Di negera China, telinga sebagai peramal untuk mengetahui penyakit didalam tubuh seseorang. Gadis yang tidak pernah disentuh oleh lelaki, telinganya cantik dan nampak bersih, kalau gadis itu pernah disetubuhi atau telinganya pernah digigit atau dicium dan disentuh, secara automatik bentuk telinga gadis itu akan berubah menjadi lebih leper sedikit dan tidak lagi kemerah-merahan dan menjadi pucat. Bagi gadis yang masih suci tapi pernah kena sentuh lelaki, pucatnya tidaklah ketara sangat. Wallahu a’lam.

BUAH DADA (payudara)
Peranan buah dada memang banyak, bukan sekedar menggoda nafsu lelaki saja, tapi buah dada sebagai bukti kalau gadis itu pernah disentuh atau tidak. Buah dada gadis yang belum pernah kena sentuh, sentiasa tegang. Tetapi kalau sudah kena sentuhan, buah dada itu tegangnya berkurang dan membesar sedikit dari pada ukuran asalnya, lebih kerap disentuh, lebih kendur. Perhatikan gadis disaat berjalan atau berlari, bergerak-gerak dan melambai jatuh (ke bawah) dan berbuai sekali bermaksud ketegangan sudah hilang. Kalau belum kena sentuhan, walaupun buah dada berbuai disaat berlari tetapi buaiannya tidak terlalu melambai2 berarti ketegangan masih ada.

Puting buah dada yang pernah kena sentuhan menjadi panjang dan terjojol (keluar) sedikit dari tempat persembunyiannya. Buah dada yang selalu kena ramas akan menjadi lebih besar, dan jangan menuduh gadis yang berbuah dada besar itu kena remas. Sebab, buah dada yang besar sebab kena ramas dan yang besar sebab semulajadi memang berbeza.

Buah dada yang kena ramas menjadi besar tetapi tidak tegang. Sementara buah dada yang besar sebab semulajadi setiasa tegang dan disaat berjalan tidak bergoyang, kalau yang kena ramas bergoyang terbuai-buai seperti telinga gajah, berbuai kekiri, kekanan, keatas, kebawah terkadang melambung2 ketika gadis itu berjalan atau berlari.

Seorang gadis jika telah dewasa, kecil kemungkinan ukuran payudaranya berubah, kecuali bila berat badannya bertambah. Bentuk tubuh yang baik akan membentuk payudara nampak lebih besar. Cuba tanyakan, apakah ia senang payudaranya disentuh atau tidak? Sebahagian wanita memiliki puting payudara yang sangat sensitif sebahagian lainnya tidak, mereka mungkin ingin payudaranya disentuh atau mungkin tidak. Tetapi umumnya wanita menyukai sentuhan lembut dan ciuman pada payudara dan juga pada puting payudara. Payudara dan putingnya akan mengeras apabila dirangsang. Begitulah tanda2 yang paling jelas bila ia terangsang, meskipun tidak semuanya demikian. Tanda2 lainnya adalah pelendiran pada liang vagina, kemerah-merahan di dada dan meningkatkan kecepatan denyut jantung dan pernafasan. Wallahu a’lam.

GARIS TELAPAK TANGAN
Gadis yang berkulit tebal dan kasar, cuba perhatikan kedua tapak tangannya, jikalau retak (urat2 yg mrupai retak), bukan disebabkan tidak tahan bahan pencuci yang mengandung kimia, bermaksud gadis itu sudah hilang kesuciannya. Gadis yang masih suci, kedua telapak tangannya halus dan licin. Jika kesuciannya telah hilang, kedua tapak tangannya ketika di tekan warnannya pucat tidak merah, jika selepas ditekan, ia akan tegang serta merta. Satu cara lagi, cuba perhatikan tapak tangan kanan, jika ada garis putus2 bahagian tengah bererti kesuciannya telah hilang, bila tidak terputus2 bererti ada harapan kesuciannya belum hilang. setelah melihat telapak tangan yang kanan, cuba genggam ibu jari tangannya dalam masa satu minit, ketika menggenggam terasa panas sedikit dan ibu jarinya merah ketika dilepaskan, bererti ada harapan masih suci. Perhatikan pula ibu jarinya, bila nampak pucat sekali walaupun ada rasa hangat bererti kemungkinan besar kesuciannya sudah terbang.

Cuba pegang jari kelingkingnya, kira2 satu minit, lalu lepaskan, tanyalah bagaimana rasanya ketika dipegang dan dilepaskan? Kalau ia menjawab tak ada rasa, mintalah maaf banyak2, kemungkinan ia tidak suci lagi. Tapi kalau ia menjawab ada rasa rangsangan, jantungnya berdebar2 atau ada rasa sakit seperti berdenyut2. Alhamdulillah nampaknya masih suci. (Yg menguji mesti lelaki)

JARI TELAPAK TANGAN
Dengan jari2lah lelaki suka memegang dan menggoda perempuan, begitu pula halnya jari2 perempuan, jari2 adalah kawasan yang paling asas untuk mengetahui gadis masih suci atau tidak. Caranya cukup mudah, terlebih dahulu berjabat tangan, selama berjabat tangan remas2lah tangannya, kalau laki2 bukan mahramnya boleh memegang tangan seorang gadis, itu menunjukkan dara kecil dibahagian tangannya sudah ternodai. Apabila tangan dan jari2 gadis itu boleh di ramas2 bererti peluang untuk memegang tempat2 yang lain terbuka lebar. Cuba jari2 gadis itu di belai2 dan di remas2 dengan lembut, bagaimana perasaan gadis itu?

Sentuhan lelaki dijarinya memang membawa satu rasa yang nikmat dan berahi yang tersendiri. Sentuhan tangan sentuhan ajaib, dari tanganlah akan menjalar ke bahagian2 yang lain. Sentuhan tangan memang syahdu, kalau tidak percaya cubalah betapa bahagianya berjalan sambil berpegangan tangan. Bila anda ingin mengetahui gadis itu terbiasa di sentuh atau tidak, cuba hulurkan tangan dan bersalaman dengannya, selama bersalaman genggamlah tangannya dengan lembut dan cuba sentuh jari kelingking gadis itu. Ketika menyentuh jari kelingkingnya tengoklah wajah gadis itu, apakah dia nampak gelisah dan resah? kalau dia terkejut bererti besar kemungkinan dia masih suci, kalaupun dia pernah berasmara, mungkin belum sampai tersondol.

Jika disaat jari kelingkingnya disentuh dia nampak rilex saja, dan tak mau bicara, besar kemungkinan kesuciannya sudah lenyap. Wallohu a’lam.

PERUT
Peribahasa mengatakan biar pecah di perut jangan pecah di mulut, begitulah kata peribahasa, tapi tubuh wanita bukanlah peribahasa. Kalau pecah kegadisannya, pasti pecah perut. Bila gadis pernah melakukan hubungan kelamin, maka perutnya akan menjadi mengembang dan menjadi buncit sedikit. Oleh karena gadis yang belum pernah melakukan hubungan badan pinggangnya masih ramping dan perutnya masih kempis. Mengapa perut menjadi buncit sedikit? Ketika gadis itu melakukan hubungan kelamin sudah tentu gadis itu sampai ke puncak (organsme), ketika gadis itu tidak tahan dan menahan dibagian perut.

Otot2 bahagian perut menahan ke puncak dengan daya tahan yang sangat tinggi dan kuat. Ketika itulah perut itu mengembang dan setelah melakukan hubungan badan perut pun membuncit sedikit. Satu lagi tanda di perut, kalau gadis itu sudah pernah melakukan hubungan seks, ada garis panjang dari bawah buah dada sampai ke perut dan dari pusat sampai ke kemaluan. Garis ini tidak terjadi pada semua gadis, tetapi kalau ada gadis yang memiliki garis ini maksudnya ia tidak suci lagi. Ada sebahagian gadis yang sudah pernah melakukan hubungan seks hanya memiliki garis dari bagian bawah pusat sampai ke kemaluan. Kalau gadis itu sudah hamil, garis itu akan terbagi dua, cuba lihat perut wanita yang hamil, mesti ada garis2 retak yang melintang di perutnya.

Gadis yang masih suci pada umumnya perutnya masih lembut. Bagi yang sudah pernah berhubungan badan, kulit perutnya agak kasar sedikit. Ada juga yang menjadi keras sebab hormon2 dan lemak mewujudkan gumpalan dibahagian bawah dinding perut. Wallahu a’lam

RAMBUT
Rambut merupakan mahkota wanita tetapi juga berperanan menentukan gadis itu masih suci atau tidak. Gadis yang masih suci, rambutnya memang kemas, kelihatan segar dan tidak kasar, sementara gadis yang sudah hilang kesuciannya, rambutnya kelihatan tidak berghairah. Di zaman nenek moyang kita dulu, mungkin masih ada yang diamalkan sampai saat ini. Ketika seorang gadis hendak dinikahkan, ahli penghias pengantin terlebih dahulu memotong rambut didahi, ditekuk dan disebelah belakang telinga kiri dan kanan. Rambut2 inilah yang oleh mereka disebut rambut perawan.

Dengan menggunting rambut2 ini, mereka mengetahui apakah gadis itu masih suci atau tidak. untuk membuktikan cuba sediakan satu buah kelapa muda yang sudah dilubang ditengahnya dan airnya tidak dibuang lalu masukkan potongan rambut tersebut. Jika rambut2 itu terapung dipermukaan air kelapa artinya gadis itu masih suci. Jika semua rambut itu tenggelam ertinya gadis itu sudah tidak suci. satu lagi caranya, kalau disaat ditiup angin rambut gadis itu mengembang lembut dan kembali ketempat asalnya.Alhamdulillah nampaknya ada harapan kegadisannya masih ada. Wallahu a’lam.

BIBIR
Percaya atau tidak bahawa bibir gadis yang pernah dicium lebih menarik dan cantik. Apabila bibir bertemu bibir, maka akan membuat pergerakan darah akan mengalir kebibir dan membentuk bibir yang baru. Lebih kerap dicium, lebih cantik pula bibirnya. Tapi ada juga gadis yang mempunyai bibir mulut yang cantik walaupun tidak pernah dicium. Gadis yang belum pernah dicium bibirnya kelihatan berwarna merah jambu dan tidak ada garis lebam (bengkak) atau hitam di sekitar bibirnya. Bibir gadis yang tidak pernah dicium tidak kelihatan pucat dan bibirnya licin dan basah.

Bibir yang pernah kena cium akan nampak bengkak sedikit walaupun hanya satu kali saja, dan dapat merubah bibirnya juga terdapat garis-garis kasar yang memperindah bentuk bibir. Bila gadis itu tidak suci lagi, bahagian tengah bibirnya nampak retak, seakan-akan terbagi dua, retaknya tidak begitu jelas, akan tetapi nampak kalau diperhatikan betul-betul. Ada pula yang mengatakan gadis tidak suci ketika ia tertawa bibirnya nampak lebih lebih besar dari pada tidak tertawa dan bibir bawah tampak keluar dari pada bibir yang atas. Wallahu’alam.

KEMALUAN
Ini tentunya hanya diketahui selepas berkahwin. Permukaan gadis yang pernah melakukan hubungan kelamin, kelihatan sedikit lebam, pintu kemaluan tidak tertutup rapat, agak renggang sedikit. Kalau gadis yang masih perawan, kemaluannya sentiasa tertutup rapat. Sebenarnya selaput darah bisa dilihat langsung kedalam kemaluan gadis. Bila kemaluan masih ketat bererti gadis itu masih suci. Kalau lubang itu terbuka sedikit bermaksud gadis itu sudah tidak perawan lagi.

Cuba perhatikan warna kemaluan gadis, kalau permukaannya pintu kemaluannya berwarna ungu, kemerah-merahan berarti dia masih suci, akan tetapi kalau warna merah sudah pudar malah menjadi pucat, bermaksud dia sudah tidak suci lagi. lagi satu, biasanya ketika malam pertama, lelaki biasanya agak susah memasukkan zakarnya kedalam kemaluan gadis. Pertama kali melakukan hubungan kelamin dengan seorang gadis yang baru pecah selaput darahnya memang tidak memuaskan, kerana gadis itu tidak nyaman dengan darah yang keluar pada malam pertama (kebiasaannya) dan rasa pedih pada kemaluannya. Sehingga ia tidak akan hendak berlama-lama. Untuk mengetahui selapaut dara yang pecah, cuba konsentrasikan mata anda kedahi isteri anda, kalau dia berkerut ertinya dia menahan sakit, tetapi kalau dia berpura-pura, faham-fahamlah…
Wallahu’alam..

LEHER
Leher juga menjadi salah satu tempat yang dapat menunjukkan gadis itu masih suci atau tidak. Bila leher perempuan itu nampak berkedut-kedut, artinya perempuan itu pernah disentuh laki-laki. Garis kedutnya bukan seperti garis kedutan kerana tua, garisnya kecil-kecil, pendek-pendek dan putus-putus, bukan garis yang panjang. Kalau ingin melihat dengan jelas tunggulah gadis itu menundukkan kepalanya. Lihatlah dengan cepat dan cermat.!. bila gadis itu selalu dipegang lelaki, maka lehernya terdapat tanda-tanda hitam kecil dilubang romanya dan warna lembab kecil seperti bintik-bintik.

Adakalanya lubang bulu roma nampak jelas dileher, ini juga berarti gadis itu sering disentuh. Kalau gadis itu berleher panjang (jenjang), coba perhatikan dibahagian lehernya, jika terdapat garis-garis urat yang bersilang artinya gadis itu masih suci. Jika terdapat garis-garis yang melintang, bukannya urat yang melintang, ini bererti perempuan itu sudah pernah melahirkan anak. Wallahu’alam.

PIPI
Wanita yang tidak suci lagi wajahnya tidak berseri-seri, pipi gadis yang masih suci senantiasa mengghairahkan dan merah segar. Kalau pipi gadis yang pernah dicium warna kemerah-merahan akan hilang. Kalau pipi itu merah kerana dicium ayah atau saudara sekandung maka tidak membahayakan terhadap kesucian gadis tersebut. Cuba perhatikan betul-betul pipi gadis yang tidak perawan lagi terdapat garis melintang yang tidak begitu jelas/tampak.

Walau bagaimanapun pipi gadis yang pernah kena cium masih tetap cantik, akan tetapi kalau sudah biasa dicium/disentuh lelaki, lesung pipinya kurang dalam dan terdapat satu garis disebelah lekuk lesung pipinya. Gadis yang masih suci, bila berbicara disekitar pipi kanannya maupun kiri cepat berpeluh, dan peluh ini akan keluar walaupun ditempat yang sejuk. Peluh yang dimaksud mungkin tidak nampak kecuali dilap dengan tissue.

Cuba perhatikan bahagian tepi telinga seorang gadis. Dibahagian itu terdapat anak rambut yang halus dan lembut. Apa bila gadis itu tidak suci lagi, anak rambut itu tidak akan gugur, tetapi masih tetap ada, namun menjadi keras bahkan kasar. Apabila ditiup angin anak rambut itu nampak begitu kasarnya dan disisi pipi kelihatan agak gelap walaupun gadis itu berkulit hitam manis. Wallahu’alam..



30 October 2012

Tutorial Ubah Warna Highlight

Selamat tengah hari , eh ke dah petang ni ? Azan Zohor baru sahaja berkumandang. Apa nak buat ye ? Tiba-tiba rasa rajin pulak Anis nak buat tutorial. Jum tengok tutorial apa kali ni !

Default highlight
Dah bosan tengok highlight camtu ? Nak tukar warna lain ? Nak buat macam Anis punye ? 

Nak jadi macam ni ?

Jom bace lagi, Anis nak ajar korang tukar warna highlight ni kepada warna yang korang suka :D

Memandangkan rupabentuk Blogger dah jadi baru, Anis rasa baik Anis tunjuk satu-satu lah kan ?


1. Ni kan Dashboard > Template > Edit HTML (Tgk 2 gambar kat bawah )




2. Ape lagi, bermula episod mencari harta karun. Err, tersilap pulak. Harta karun amende nye kat sini kan. Episod Meng-coding. 

i) Cari benda ni : ( Taktau nakcari ? Sila ke COMOT

a:link {

ii) Dah jumpa ? Copy pulak code kat bawah ni, then pastekan SEBELUM code yang pertama tadi tu. 

::-moz-selection {
background:#000000;
color:#FFFFFF;
}
::selection {
background:#000000;
color:#FFFFFF;
}

Then dia akan jadi macam ni :

klik kalau tak nampak

# ATTENTION ! Tutorial ini hanya untuk browser Mozilla Firefox dan Google Chrome SAHAJA !

** Yang code kuning merah dan purple tu boleh lah ditukarkan kepada code warna yang korang suka. Please click COMOT untuk pilihan warna :D

* Kuning merah untuk background,
* Purple untuk color font.
Selamat mencuba ! Kalau menjadi sila lah credit untuk Anis okay ! (:
Jangan lupa leave your comment !


Bye !

6 October 2012

My Birthday !

Happy Birthday to me,
Happy Birthday to me,
Happy Birthday to Anis Nadzirah Azman,
Happy Birthday to me.

Allah selamatkan aku,
Allah selamatkan aku,
Allah selamatkan Anis Nadzirah Azman,
Allah selamatkan aku.



Pinjam Pakcik Google punye gambar. 

Tadi orang yang pertama post dekat wall, is kakak yang kejam, cik puan Syonen aka Monster !
Orang pertama message dekat number 014 tuh, my comel-est sister, cik puan Intan Nabila.
Orang yang pertama call dekat number 014 tu, my adopter brother, incik qayyum comel aka beruang comel :D

my hubby orang yang kedua mesej dekat number 014 tu. Never mind lorh.
Dah 3am, Offline Facebook and say Hi to katil.

tido sorang2 macam ni la.. :)

Takpun gambar ni :




Kan best kalau tido ada peneman macam gambar bawah ni :

Seksi si kit jea.. Sweet kan ? Bile nak kawen ni.. err...





Puding Marble

Bahan-bahan (5 orang)

- 1 liter air
- 10g agar-agar
- 250g gula
- 2 sudu kecil serbuk koko

Cara-cara :

1. Masak air bersama agar-agar dan gula sehingga larut.

2. Masukkan tepung kastard yang dibancuh dengan air, masak hingga mendidih.

3. Bahagikan adunan kepada 2 dan campurkan serbuk koko bersama salah satu adunan tersebut.

4. Dalam acuan, tuang adunan berselang seli untuk dapatkan corak.

5. Sejukkan dalam peti ais dan sedia untuk dimakan.


Selamat mencuba !

Puding Roti Berkismis

Bahan-bahan (4-8 orang)

- 500ml susu segar
- 8 keping roti
- 4 sudu besar gula halus
- 4 sudu besar butter
- 2 biji telur
- 1 penutup esen vanila
- 1 sudu besar tepung jagung
- 2 sudu besar kismis

Cara-cara :

1. Susun roti dalam loyang dan rendam dengan susu selama 30 minit.

2. Gaul rata gula halus, butter, telur, esen vanila, dan tepung jagung dan masukkan ke dalam loyang.

3. Taburkan kismis di atas adunan tadi. ( Lagi banyak kismis lagi sedap )

4. Bakar pada suhu 180 degree selama 30 minit / sehingga masak

5. Enak dimakan bersama aiskrim vanilla.



Selamat mencuba !

5 October 2012

Sekapur Sireh

Assalamualaikum wbt,

pertama sekali, aku ingin memanjatkan kesyukuran kepada ALLAH swt, kerana aku masih mengingati blog aku, password serta emelnya sekali. Walaupun berhabuk tebal 100inci, namun, ku tetap berusaha membersihkannya.

Kedua sekali, aku ingin berterima kasih kepada mereka-II yang sering mengadu akan ketidak-update-an blog yang tersayang. Kadang-II cerita tu baaaaaanyakk sangat. Tapi kadang-II masa tak mengizinkan. Yeke ? Kadang-II malas pun ada.

Ketiga sekali, aku bersyukur sangat sebab aku dah siap tukar background, and banner aku, text font, size and sewaktu dengannya. Cuma widget nya masih sama kerana tiada ke-idea-an untuk menambah apa lagi, bukan apa AA takut blog berat je. Hihih

Jap-III.. Sejak bila nickname aku jadi AA nie ? Boleh la,,, Anis Azman. Kann ? Ahaks.

Keempat sekali, err aku rasa dah takde kut ? Banyak cerita ni.. Nanti lepas maghrib sambung ye ? Maaf post ni takde label. Harap maklum :D

# Dah macam SEKAPUR SIREH pum... heee


24 July 2012

Ramadan Menjengah !

 

Ya ALLAH, dah lama sangat Anis tak update kan. Last update akhir Mei. Now dah nak habis Julai pun. Busy sangat ke ? Memang busy pun. This weekend ada mid-term test. OMG ! Anis punye 1st test @ UiTM. Setakat ni semua quiz-quiz tu boleh la jawab. Even tak pernah dapat full marks kan, tapi menghampiri la. Tapi kan, akhir-akhir ni rasa macam agak lalai. Asyik pressure je. Macam mana eh ? Huhuhu...


Buruk kot muka ! Beruban lagi tuh ! Itulah nenek kebayan yang pressure dengan cucu dia. Sape cucu dia ? Don't ask me. Uhukk..

Kembali kepada kehidupan di UiTM...

Ni dah puasa ke 4 kut. 4 Ramadan la kan ? Err, lupa la. Sebenarnya kat sini tarikh tu amat penting. Kena tengok memo selalu. Kena bukak Facebook sentiasa. Apa-apa aktiviti akan di tampal on board / update kat Facebook. Tu yang susah sikit. Anis manalah bawak lappy kan. Sebab memang tak banyak guna pun. Assignments pun setakat ni, dihantar on last week sebelum cuti raya. So, kawan-kawan ada yang bawak lappy. Kalau tak pun boleh buat kat library. Kat library boleh guna PC. Ni pun duk update kat library. Tujuan asal nak cari bahan untuk assignment CTU. Takpelah.

Tu lah Anis cakap, akhir-akhir ni banyak macam lalai la. Main-main je. Tak focus. Anis sebenarnya ada something yang terpendam. And tu punca pressure. Tapi Anis tak tau apa benda tu. Salah satunya, my room mates, semua KELANTANES. uhuk. Bukan nak cakap lah, orang kata, orang KELANTAN ni agak bersikap kenegerian / perkauman begitulah katanya. Tak tahu lah betul ke tak kan.. Tapi memang betul kut walaupun tak semua.

Then, ada pulak budak ni yang suka Anis. Anis taknak couple because i has my only one, my capital J. Tapi sebab Anis kesian, and Anis tak sampai hati nak tolak, takut dia frust bertonggeng-tonggeng, then declare je la. Budak ni famous kat sini. But, dia agak nerd kut. Anis ni jenis gila-gila and agak kecoh and mood cepat berubah-ubah. Anis tak sangka dia nie mengongkong. Ouh... ! Nak clashh !! 

Let's break up !

Huh ! Sebut pasal dia nih, ni yang nak naik darah ni. To be continue okay, membawa hati yang sedang mendidih kut. Err, lebih kurang lah. Semoga Anis masih punya masa untuk meng-update blog lagi.
Blog pun dah sunyi sepi. Uhuk, nak buat macam mana kan ? I takde tempat nak share you.. Sedih kan ?

Akhir kata, Selamat Berpuasa ! Selamat Berbuka Puasa ! Selamat Menjalani Ibadah-Ibadah di bulan Ramadan yang mulia ini. Dan Selamat Hari Raya !!

" Raya lambat lagi daa.... "





 

27 May 2012

Bye-Bye Internet !


Ouh Bye-bye Internet ? Yea, bye-bye semua. Actually Anis dah nak register dah. Dah nak masuk belajar on 2nd June. Wah, dah tak lama dah. Nanti pejam celik pejam celik dah 2 Jun, Kan ?

Countdown

27/5, 28/5, 29/5, 30/5, 31/5, 1/6, 2/6

wahh ! Benci ! Dah dekat. I'm not ready yet !

Anis akan register kat UiTM Cendering, Kuala Terengganu, Terengganu course Accounting. Memahami ?
Okay good. 

Sebenarnya kan, barang-barang nak pergi hape pun tak beli lagi. Huhu. List dah buat tapi entah bila pulak nak pergi beli kan ? Tambah-tambah pulak, lagi 2,3 hari kut gaji baru masuk. My grandma pulak warded semalam.

My grandma asalnya doc cakap ada fibroid, then ada yang kepelikkan. Sebab nya, fibroid tu ada 1 "ketul" je, tapi my grandma punya ada 3 "ketul" ! Ada sesiapa tahu ??

Then pergi kat Klinik Dr. Razin kat Bukit Payong, (klinik swasta) then doc check and amik darah then suruh datang beberapa hari lepas tu nak amik keputusan kan. Then doc cakap kat my uncle Jeff, yang my grandma kekurangan darah. Lepas tu tolong jangan bagitau my grandma. Then, menurut cerita my grandma, uncle Jeff dah tak lalu makan, then he call my aunty kat Ipoh tu. Then my aunty tu bagitau kat my grandma. So, semalam pergi la hospital kerajaan sebab nak tambah darah. Dr. Razin tu suruh pergi kat hospital kerajaan sebab klinik dia tak cukup bekalan darah macam tu la kut. I'm not sure. Semalam terus pergi kat emergency. Then masa my family dah nak sampai tu, my Che Long cakap yang kejap lagi Wan keluar. So tunggu around 5 to 10 minutes, keluar la Wan di atas katil yang ditolak oleh petugas and tiub oxygen di hidung. 

Berkejar la kitorang ke pusat X-Ray. Entah la pusat ke bilik ke apa . Nak cakap bilik ruang dia besar woh. Then tunggu Wan x-ray duduk kat kerusi tuh. Then siap tu, kitorang pun naik ke ward. Ward 5EF. Hujungg sekali ! 

Alamak dah pukul 3 ni, nanti Anis continue okay. InsyaAllah kalau masih ada waktu. Sebab this night my turn jaga Wan. Berdebar yob. Tak pernah tido kat hospital kecuali masa baby-baby dulu. Masa baru lahir tu . Uhuk uhuk. Doakan semua selamat ! :D

To be continue,..



16 May 2012

Penat sudah


Boom Kebaboom !!!
Terkentut pulak .Hehehehe, Jangan marah !
Dah la, Anis dah letih campur mengantuk ni, esok kalau rajin Anis tambah tutorial lagi tau . Tadi pun buat tutorial simple-simple je :D
Take care, good night ! Mimpi indah !




Tutorial Meletak Facebook LIKE Button


Selamat tengah malam, bloggers. Haish .. Rajin pulak Anis nak buat tutorial di tengah malam ini.
Jom !

1. Okay mula-mula korang pergi kat Dashboard >Template > Edit HTML
2. Lepas tu korang cari code ni :

data:post.body

Untuk memudahkan korang cari, nih bukak link ni dan baca macam mana nak buat  : COMOT

dah jumpa ?

4. Next, korang copy pulak kod kat bawah ni. Pastekan code ni di BAWAH code kat atas tu.

<iframe allowTransparency='true' expr:src='&quot;http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=&quot; + data:post.url + &quot;&amp;layout=standard&amp;show-faces=true&amp;width=530&amp;height=60&amp;action=like&amp;colorscheme=light&quot;' frameborder='0' scrolling='no' style='border:none; overflow:hidden; width:530px; height:60px'/>
Hah, lepas korang paste tu, dia jadi macam ni la. 

klik untuk zoomingg !


5. Then korang PREVIEW dulu baru SAVE tau ! Kang tak jadi musnah lah . Hehehe

Selamat mencuba !





11 May 2012

KPLSPM 2012


Tadi Bonda call Anis bagitau yang ada mesej sampai, pasal tawaran PTPTN tu apa ntah, tak baca sangat tadi. Lepas tu bonda tanya bila keluar keputusan temuduga IPG tu. Oh ya ! Anis dapat tawaran temuduga IPG. Mungkin Anis sorang je kut yang dapat kat sekolah Anis ni sebab tanya orang lain ramai cakap tak dapat. Huhu T-T

Ni yang masa check sama ada dapat ke tak :


Lepas tu pergi la interview tu kan, 9 Mei 2012.
Tak banyak persediaan yang dibuat. Beli buku yang Medsi tu, tapi sebijik habuk pun takde dia tanya pasal yang Pendidikan tu. Dia tanya pendapat pasal muzik je. Yang first tuh, ujian INSAK. Alhamdulillah dapat jawab kesemua 135 soalan dalam masa 20 minit. Masa sebenar 30 minit. Berdebar jugak masa tu sebab kawan Anis, anak cikgu Noorhayati tu, dia cakap dia dapat jawab 90 soalan je . Alhamdulillah . 

Lepas siap INSAK tu , dia buat grouping. Pasal sukan kat sekolah. Boleh lah yang tu. Tapi agak susah, sebab dia just bagi sehelai kertas soalan then tak boleh conteng. Kita kena berhujah. So nak sokong pendapat kawan lagi, nak fikir idea kita lagi . Agak susah . Lain la kalau boleh conteng . Masa tu agak tergugat sebab diorang tuh macam geng-geng PIDATO....

Lepas selesai grouping tu, dia suruh keluar. Then untuk individual pulak, boleh la . Mula-mula tu ketuk pintu, bagi salam lepas tu dia suruh duduk. Then dia cakap, sila perkenalkan diri anda in ENGLISH . Please introduce yourself. Can you speak english ? Anis ni dah la tak pandai English . Malang betul. Masa tu Anis cakap just a little bit . Tak tau la betul ke tak . HAHA ! Lantak la .

Then cerita-cerita tu, dalam 5 minit je kut . Dia tanya pulak pasal muzik kat sekolah ni. Dia tanya kenapa pilih cikgu, kenapa pilih muzik. So dapat jawab la yang tu .

Okay tutup pasal tu, tadi Anis ada cari yang keputusan temuduga tu . Tengok jadual bawah ni 

|
|
|
v


Klik lah kalau tak nampak.
Setakat ini dulu, nak stop. Penat sangat ni .
Babaiii !




Apa Pun Tak Boleh (APTB )


Post title di atas tiada kena mengena dengan yang hidup, mati, tengah sakit ke. Tiada kena mengena okay. 

Dah lama betul tak update blog . Semalam baru start ubah mana-mana. Banyak jugak yang Anis ubah . Header tu, penat tau nak buat tu. Menyampah betul. Dah taknak buat lagi dah . Penat penat ! Lepas tu tukar font, color dia . Hehehe . Tema kali ni Purple and Pink ! So nice kan ? Anis tak minat Pink sebenarnya, tapi tak tau warna apa lagi yang match dengan Purple . Like Purple ! :D <3

Dan, no idea more . Sebabnya takde mood lah . Entah ke mana, dari pukul 9.30 pagi tadi lagi online Facebook, sampai sekarang belum out. Memang jahanam la mata ku ... T_T

dari mata ku yang cantik 

|
|
|
v



kepada 


|
|
|
v






25 April 2012

Design Banner


Selamat petang guys ! Tadi kan, Comot design banner . Haha ! Kelakar betul tapi tak sangka menjadi sebab first time buat .Omegod ! Masih tak percaya !  Hehehe , setelah setengah jam, inilah hasilnya !



Penat jugak buat banner nih . Kena buat satu-satu, slow-slow. Penat Penat ! Sekarang Comot nak tidur ! Errm bukan ! Nak main kut ? Buat apa-apa jelah, asalkan bukan mengadap screen benda alah nih .

Apa ? HAHA ! Tau la. Tiba-tiba ada buaian kat sawah padi kan ? Kihkih. Actually gambar tuh Comot tengah layan sepupu-sepupu yang kecik-kecik lagi main kat playground. :D

Babaiiiz !




Mainan YAHUDI yang WAJIB anda tahu !


1. Bijak sungguh yahudi memperdayakan kita umat Islam, mereka suruh kita minum susu lembu buatan mereka, tapi mereka minum susu kambing, mereka minum apa yang diminum oleh Nabi kita Muhammad SAW.
Mengapa kita tidak ikut nabi kita, kita ikut orang zionis tapi ternyata mereka mengikut apa yg nabi kita makan dan minum.

2. Teruskan membongkar kebijaksanaan zionis menipu umat Islam... Kata-katanya ini adalah bertepatan dengan hadis Rasullulah:
"Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu.. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara-perkara kecil".

3. Kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan (kajian dan terbitan para zionis ni) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Nak ikut zionis ke nak ikut nabi kita?

4. Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sbb hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. so kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam, makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran zionis ini.

5.Kita diajar memakan kambing tinggi kolesterol, namun kambing juga adalah makanan Nabi kita. Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita. Sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol.

6. Para zionis ni juga menggalakkan kita minum dan makan makanan yang langsung tak berkhasiat , contohnya coke dan maggi . Coke tu sangatlah beracun, pastu sangat tidak bagus untuk kesihatan (gula tinggi, berasid, pH dalam lingkungan 3.5, ada racun tersembunyi) . Orang Melayu kita juga yang ketagih minum coca-cola, pepsi-cola…

7. Kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus, namun sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG dan kolesterolnya dan paling banyak lemak tepu trans.

Untuk pengetahuan, para zionis agen dajjal ni jugak mengwar-warkan kebaikan minum soya (sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar), namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan.

8. Selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wani ta. pastu soya ada phytic acd yang membuatkan penyerapan kalsium, magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas.

Kisah Rasulullah SAW


1) Kalau ada pakaian yang koyak, Rasulullah menampalnya sendiri tanpa perlu menyuruh isterinya. Beliau juga memerah susu kambing untuk keperluan keluarga mahupun untuk dijual.

2) Setiap kali pulang ke rumah, bila dilihat tiada makanan yang sudah siap di masak untuk dimakan, sambil tersenyum baginda menyinsing lengan bajunya untuk membantu isterinya di dapur. Sayidatina 'Aisyah menceritakan 'Kalau Nabi berada di rumah, beliau selalu membantu urusan rumahtangga..

3) Jika mendengar azan, beliau cepat-cepat berangkat ke masjid, dan cepat-cepat pula kembali sesudah selesai sembahyang.

4) Pernah baginda pulang pada waktu pagi. Tentulah baginda teramat lapar waktu itu. Tetapi dilihatnya tiada apa pun yang ada untuk sarapan. Yang mentah pun tidak ada kerana Sayidatina 'Aisyah belum ke pasar. Maka Nabi bertanya, 'Belum ada sarapan ya Khumaira?' (Khumaira adalah panggilan mesra untuk Sayidatina 'Aisyah yang bererti 'Wahai yang kemerah-merahan') Aisyah menjawab dengan agak serba salah, 'Belum ada apa-apa wahai Rasulullah. Rasulullah lantas berkata, 'Jika begitu aku puasa saja hari ini tanpa sedikit tergambar rasa kesal di raut wajah baginda.




5) Sebaliknya baginda sangat marah tatkala melihat seorang suami sedang memukul isterinya. Rasulullah menegur, 'Mengapa engkau memukul isterimu? Lantas soalan itu dijawab dengan agak gementar, 'Isteriku sangat keras kepala! Sudah diberi nasihat dia tetap degil juga, jadi aku pukul lah dia. Aku tidak bertanyakan alasanmu,' sahut Nabi s. a. w. Aku menanyakan mengapa engkau memukul teman tidurmu dan ibu kepada anak-anakmu?

6) Pernah baginda bersabda, 'sebaik-baik lelaki adalah yang paling baik,kasih dan lemah lembut terhadap isterinya.' Prihatin, sabar dan tawadhuknya baginda dalam menjadi ketua keluarga langsung tidak sedikitpun menjejaskan kedudukannya sebagai pemimpin umat.

7) Pada suatu ketika baginda menjadi imam solat. Dilihat oleh para sahabat,pergerakan baginda antara satu rukun ke satu rukun yang lain amat sukar sekali. Dan mereka mendengar bunyi menggerutup seolah-olah sendi-sendi pada tubuh baginda yang mulia itu bergeser antara satu sama lain. Sayidina Umar yang tidak tahan melihat keadaan baginda itu langsung bertanya setelah selesai bersembahyang, 'Ya Rasulullah, kami melihat seolah-olah tuan menanggung penderitaan yang amat berat, tuan sakitkah ya Rasulullah?' 'Tidak, ya Umar. Alhamdulillah, aku sihat dan segar.' 'Ya Rasulullah... mengapa setiap kali tuan menggerakkan tubuh, kami mendengar seolah-olah sendi bergeselan di tubuh tuan? Kami yakin engkau sedang sakit...' desak Umar penuh cemas....

Akhirnya Rasulullah mengangkat jubahnya. Para sahabat amat terkejut. Perut baginda yang kempis, kelihatan dililiti sehelai kain yang berisi batu kerikil, buat untuk menahan rasa lapar baginda. Batu-batu kecil itulah yang menimbulkan bunyi-bunyi halus setiap kali bergeraknya tubuh baginda.

Ya Rasulullah! Adakah bila tuan menyatakan lapar dan tidak punya makanan kami tidak akan mendapatkannya buat tuan?' Lalu baginda menjawab dengan lembut, 'Tidak para sahabatku. Aku tahu, apa pun akan engkau korbankan demi Rasulmu. Tetapi apakah akan aku jawab di hadapan ALLAH nanti, apabila aku sebagai pemimpin, menjadi beban kepada umatnya?' 'Biarlah kelaparan ini sebagai hadiah ALLAH buatku, agar umatku kelak tidak ada yang kelaparan di dunia ini lebih-lebih lagi tiada yang kelaparan di Akhirat kelak.'

8) Baginda pernah tanpa rasa canggung sedikitpun makan di sebelah seorang tua yang dipenuhi kudis, miskin dan kotor.

9) Hanya diam dan bersabar bila kain rida'nya direntap dengan kasar oleh seorang Arab Badwi hingga berbekas merah di lehernya. Dan dengan penuh rasa kehambaan baginda membasuh tempat yang dikencing si Badwi di dalam masjid sebelum menegur dengan lembut perbuatan itu.

10) Kecintaannya yang tinggi terhadap ALLAH swt dan rasa kehambaan yang sudah sebati dalam diri Rasulullah saw menolak sama sekali rasa ke tuanan.

11) Seolah-olah anugerah kemuliaan dari ALLAH langsung tidak dijadikan sebab untuknya merasa lebih dari yang lain, ketika di depan ramai mahupun dalam keseorangan.

12) Pintu Syurga telah terbuka seluas-luasnya untuk baginda, baginda masih lagi berdiri di waktu-waktu sepi malam hari, terus-menerus beribadah hinggakan pernah baginda terjatuh lantaran kakinya sudah bengkak-bengkak.

13) Fizikalnya sudah tidak mampu menanggung kemahuan jiwanya yang tinggi.Bila ditanya oleh Sayidatina 'Aisyah, 'Ya Rasulullah, bukankah engaku telah dijamin Syurga? Mengapa engkau masih bersusah payah begini? Jawab baginda dengan lunak, 'Ya 'Aisyah, bukankah aku ini hanyalah seorang hamba? Sesungguhnya aku ingin menjadi hamba-Nya yang bersyukur.'

21 April 2012

Hohohoreyy !


Baru pas update pasal Lawak. Enjoy reading ! Actually Comot penat lah, nanti nak pergi mengajar pulak. Ish Ish. Remind me nak update pasal balik kampung yee ! :D 

Nak pergi mandi, solat dulu. Nanti ada time free banyak, Comot update ! :D

17 April 2012

Kangenn !


Readers and bloggers, sorry sangat dah lama gila tak update blog. Bukan apa, malas lah. Huhu.. Kan haritu Comot dah buat FB baru kan, lepas tu kan, FB tu macam nak kena hack. Err macam mana tau FB nak kena hack ?

Mula-mula tengah asyik online kan, tiba-tiba dia cakap " You're not log in ". Pelik jugak. Biasa kalau jadi macam tu, ada orang on FB kita. Nak cakap my Capital J takde la pulak dia on sebab biasanya kalau dia online, dia tegur Comot dulu, baru dia online my FB.

Lepas tu Comot pun try sign in balik, masa tu entah kenapa loading lama sangat. Biasa tak macam tu pun. Nak cakap orang guna internet tak jugak, sebab masa tu Comot je guna. Lepas tu Comot tutup. Comot pun Google. Then dapat sikit info.

Lepas tu try log in sekali lagi kan, lepas tu dia suruh verify semula emel, lepas tu dia bagi gambar friend Comot kan, dia suruh teka gambar tu dalam album siapa kan. Nasib baik friend Comot masa tu dalam 20 orang baru. Then boleh la teka. Lepas tu dia bagi no pin kan, then lepas isi no pin tu, dia tunjuk lokasi FB Comot online tadi tuh. California ! Omegod ! Macam mana boleh sampai kat  sana. Ish ish ish .. 

Yang peliknya kan, Comot baru je buat FB tu, dah kena hack. Apa pun takde lagi masa tu. Profie picture je ada, tu pun gambar Upin Ipin. Info-info tu pun tak update lagi. Hackers ni nak apa sebenarnya ? #@!$%^&$


3 April 2012

Kamus Bahasa / Slang/ Loghat Terengganu


Jom-jom jom !!

Piyer-piyer ( sape-sape) hok doh bertaong kat Tranu ni, kalu dok reti

baser Tranu, memang teruk do'oh ahhh..........mari ah blajo baser

Tranu.....ajor ke saing-saing.

1. Guaner Gamok = Apa khabar

2. ape ke jadah = apa hal

3. ayor dok ayor gok = ia tidak / sesungguhnya

4. atu = hantu

5. atur kecing = sssshhh ssshh!!! supaya bayi kencing

6. apah nyor. = hampas kelapa

7. anguh letong = sangat hangus

8. agah/beragah = org kecik jenis berani

9. air geh tujuh yu-pi = air 7UP(set2 kole beghang)

10. air tuak = air nira

11. amok reng = malas nak tolong

12. air chor = air basuhan bertakung dari dapur

13. bata golek = boaster/bantal peluk

14. bronok = sejenis kuih yg diperbuat drpd sagu

15. bepang = sejenis kuih yg diperbuat drpd beras pulut

16. boloq woq = serabut

17. bak = ayah

18. bobok = gelembung udara dlm air

19. boyak = beritahu

20. bollo'k = penuh sesak

21. bahang = pukul kan!

22. bapok gong = sangat besar

23. botok licing = botak licin (rambut)

24. beso jereguk = besar

25. beghak nanang = sangat berat

26. bluahh = comot

27. beratah = banyak

28. beliung = pepatung

29. bising bangor = sangat bising

30. beso jalor = sudah besar

31. beng ikang = van@lori yg bawa ikan

32. bholay = tidur/juling

33. be'rong = lalat,nyamuk yg ramai berterbangan

34. buruk leppok = buruk gila

35. busuk kohong = sangat busuk e.g mung ketok busuk kohong (kau kentut

sangat busuk)

36. busuk kohong = sangat busuk

37. ba bay = degil bodo do'oh lalu = bodo lebih/benak

38. bur*t = far*j

39. bewok = biawak

40. biru heran = biru lebam-lebam

41. buah semeta = manggis

42. bera = sedih nak menangis

43. baruh = sawah

44. baki = bekas utk meletak sesuatu benda

45. buah pe'lang = buah pauh (Kelantan), buah mempelam

46. buah setial = buah kecapi

47. buah tai = buah kelapa laut

48. berahi = suka e.g aku berahi makang ke'pok gondel (aku suka makan

keropok lekor)

49. bekeng = garang/bengis

50. bojjeng = gunting rambut/menyikat rambut

51. bhiang = binatang mengawan e.g lembu bhiang.

52. berambei = bergantungan

53. bicuk = benjol e.g pala aku bicuk teratuk tadi (kepala aku benjol

terhantuk tadi)

54. culah = degil

55. cong = tipu/bohong

56. cekik = cubit

57. cetong = tin susu

58. cokeh = tuas

59. che = mak

60. ceroh nerang = sangat terang

61. cakner = prihatin/ambik berat

62. comel lote = comel yg amat

63. cerelong = merenung dgn mata yg besar dan tajam

64. colok = mancis, gesek (Kelantan)

65. cakkerek = cengkerik

66. dokdang = tak sempat

67. dok ngepong = tidak pandai buat sesuatu

68. doktong = suka merayau-rayau

69. dok = bukan

70. dian = lilin

71. dudok cacang = berdiri

72. dhian = duduk dekat unggun api

73. dok oh lalu = terlalu over

74. dok rok meppeh = tak larat

75. dho'nik = mengejek-ngejek

76. dok tahu starang baroh = tak tahu pun lansung

77. dok dulli = tak hirau

78. du du senung = mentadak-mentadu

79. decung = sangat laju

80. denir pey = sangat becak berlumpur

81. derohong = bunyi bising yang kuat

82. dek pong = sebabnya/kerananya

83. dinung = disana

84. dondeng = tergantung

85. dok seker = tanpa disangka

86. dedok = sekam padi

87. dhoket = tercacak e.g anok panah kena dhoket pada sasaran.

88. erek = heret

89. enjjal = terajang/sepak

90. embeng = banyak

91. echir = tabur

92. glising = merekah

93. gelak kattok = gelap gelita

94. geddik = sama spt nginding?nak sesuatu drp orang tanpa dijemput/undang

95. gege = bising

96. gemuk debbok = gemuk sangat

97. gugha bewok = gurauan yg menyebabkan pegaduhan

98. gong = sombong, tanah tinggi, gong

99. gong = gong alat muzik

100. gembik = lebeh kurang bwh ah nk berdua2an je

101. gi selalu = pergi sekarang

102. guling bating = jatuh bergolek

103. galir = loose

104. gelap guguk = gelap gelita

105. gu'ling = terlentang rehat sebelum tidur

106. gogeh = bergoyang

107. gharik = maghrib

108. gohek = pandu

109. gustang = undur

110. gombeng = berkucup/isap tetek

111. getok = jambatan

112. ghagal = meraba

113. gelap mata = pitam

114. ghumber = mengepam cecair dgn alat manual

115. ija naung = hijau pekat

116. itang lettung = tersangatlaa hitamnya

117. itam lo'tong = tersangat hitam

118. itam leggam = tersangat itam

119. ising = gila

120. ikang aye = ikan tongkol

121. ikang kerah ekor = ikan cencaru

122. ikan sekilar (org Trg) = ikan ka'ring (org kelantan)/ikan pelaga

123. ikan tebakul = ikan belacak

124. itik sekati = itik jawa

125. itik gembor = itik air

126. itik baghal = itik sekati + itik gembor bila besar jadi itik baghal

(ia mengeram telur)

127. igak = tangkap

128. jeretoh = tidur

129. jelira = menyerap/meresapi e.g sejuknya air jelira (rasai) keseluruh

badan

130. jangok = berhias diri

131. jenuh = puas

132. jenggi = badi

133. jelebab = jatuh tertiarap

134. jabir/supik/plastik ghok-ghak = plastic bag je padahal

135. jauh sayut = teramatlah jauhnye

136. joong = mendung/redup

137. jebeng = jambang

138. jogher = tukang ampu

139. kepeh blepeng = kempis sangat (sampai mcm lempeng?)

140. kedarah = makan dgn pelahap (bahasa kasar ketika marah)

141. koghok keghing goh = tengkorak yg sudah kering (cm mengata/mengumpat)

142. kelecak baghak = terpelanting

143. kerek tlage = konkrit perigi

144. kopey = tidak berupaya

145. kenghir = tidak berupaya

146. kelong = baling

147. kelepek = curi e.g basikal aku kena kelepek

148. koman spanar = tidak berwibawa

149. kerek = acap kali

150. ketek (dok ketek) = senyap dan takut

151. ketik nyamuk = digigit nyamuk

152. ke'kok/kepouk = ketuk kepala dgn ruas jari

153. kalu = jikalau

154. khouh = terperap busuk/hapak

155. kuih badak = macam donut tapi drp ubi stelar (keledek)

156. kupik = kedekut

157. kutil = cubit-cubitan

158. Kembit = mengada-ngada

159. Karang = lain waktu pada hari yg sama

160. Kekgi = sebentar lagi

161. Khabor = beritahu

162. ka'bur = kumbang

163. katok = pukul

164. kelotong nyor = kelapa kering jatuh ditebuk tupai

165. kohor-kohor = perlahan-lahan

166. ke'jong = berkas dgn paksa

167. kopek = tetek

168. keta tambang = teksi

169. koyok nyor = kupas kelapa

170. koyok = carik

171. kecik tuik = sangat kecil

172. kecik pereh = sangat kecil

173. kuning siyor = sangat kuning

174. kemosa = kuih macam karipap inti ikan

175. kuba balo = kerbau yg ada wana pink

176. kheloqq = malu/takut

177. kuruh kering = sangat kurus

178. kuruh kekek = sangat kurus

179. kecok = jln terhincut2

180. kona leper = corner lipat

181. kelecak = terpelanting

182. kattok wong = katak (siap ade bunyi tuu)

183. ketor geggor = terketar smp bergegar

184. koghok = tengkorak

185. kena kekoh = kena gigit

186. kelepek = kena curi

187. khapoh = selerak

188. kehek = muntahkan semula

189. kijjer kelaut = kerja nelayan

190. kerah ketong = sangat keras

191. kerah kejong = sangat keras

192. kecek = tipu/bohong

193. khucuk = lari laju sebab takut e.g aku lari kucuk bila jumpa rimau...

194. kesek = mata rosak sebelah /lampu rosak sebelah

195. lembek = tilam

196. lari kucuk = lari laju takut

197. lembbek lolltek = sangat lembik

198. lenyeng = terkulai

199. licing mayor = permukaan sangat bersih dan halus

200. lari cedah = lari laju

201. lecah = becak

202. lu'arr = diluar

203. luar lu'ar = seluar diluar

204. lambur = tangga rumah yg lebar boleh duduk sembang

205. lassor = beranda

206. lellning = sekarang ini

207. lapo perut = lapar (bahse ganu yg sering berangkai, sebut lapo misti

ade perut)

208. letihsang = sangat letih

209. lepe = cuai

210. lugar = perut kosong rasa sebu.

211. Medik = kedekut

212. ma'rin = semalam

213. mutor kelaut = bot nelayan

214. meroh merang = merah sangat

215. mu'sang = bengis

216. ma'nah = banas baran

217. memang dok arr = memang tak ar!

218. musing ligat = berpusing-pusing

219. musing ketang = berpusing-pusing

220. manih leting = sangat manis

221. makang kkucing = dimakan kucing

222. makbrekmok = makian bur*t mak (censored)

223. musing ketang = tercari-cari merata-rata

224. maknga = dok prihatin

225. meppeh = tak larat

226. masing pekkok = teramat masin!

227. masing re'bing = sangat masin

228. meceh = pemetik api

229. may = heroin (dlm filem)

230. main tor = main sembunyi ? police sentry

231. meroh nyala = sangat merah

232. nakuk paik = penakut yg amat

233. noneng = bergayut

234. nu'suk = sembunyi

235. ngerek = selalu bwk awek kot?

236. ngigar ekor = tercari-cari

237. ne'ting = melompat

238. nyor komeng = kelapa tiada isi yg ringan

239. ngoyang = meroyan

240. nginding/ngendeng = harap pemberian orang dgn pergi ketempat makan

contohnya

241. netel = meghampiri orang dgn perlahan-lahan

242. netang = terlentang

243. ne'tang = tergalang

244. nyong nyong = mendatangi terus dgn selamba e.g dia mari nyonyong jumpa

aku

245. nyekik = menyampah

246. nyuruk = menyorok/bersembunyi

247. nyakit nyamang = tidak bersangkut paut

248. nyeh-nyeh = mengada-ngada

249. nisang = gula melaka

250. nebeng ngoh = ter over

251. nebeng = berusaha sungguh-sungguh

252. nipih nhayang = sangat nipis

253. nhayang = terbang

254. ngatuk mate = ngantuk (samela tak ble pisah ni..... kene bitahu eheh)

255. ngu bu ngabang = panik/keadaan bercelaru

256. ngongek = bergoyang

257. nyaknyer = kesian

258. na'sang = malas

259. ngita = mengintai

260. nibbang = bersetu**h

261. nawo'k = tipu

262. ne'cek = gelupas

263. orang muda = hero (dlm filem)

264. ogeh = mengoncang tiang/pokok

265. pucak kesi = pucat lesi

266. pik = far*j

267. pehel = cubit-cubitan

268. *kuih tat* = tapak/bawah

269. patoh riok = patah (tangan etc)

270. pendek kettok = pendek ah

271. panah ketik = rasa sangat panas

272. panas dering = hari tersangat panas

273. panahsang = panas yg teramat sangat

274. panjang jenggong = sangat panjang

275. piyung = penyu

276. piyat = pukul dgn rotan, lidi atau ranting.

277. Pohu = rapuh

278. Putih seleput = sangat putih/melepak

279. Phuing = terdedah

280. Piyer = siapa

281. Pok = tin susu tuu

282. Perap = tak bergerak

283. Perok = kesuntukan

284. Peleting = straw

285. pelekong = baling

286. punoh jahnan = rosak

287. paik nepang = pahit yg amat2

288. patoh riok = patah banyak

289. pekat likat = pekat ah

290. peteh = sekat kaki dgn kaki agar jatuh

291. pughah hangik = hampeh gila

292. pender = apa benda/apa hal

293. puahsang = boring

294. pelawok = tipu/bohong

295. penuh rumbu = penuh sampai melimpah

296. penuh nembok = penuh sampai melimpah

297. *daki* = kemaluan wanita

298. pitih = wang

299. pelohong = terbuka

300. phirah = sengkenit

301. ranggoh = makan dgn pelahap (bahasa kasar)

302. rokok cap unta na = rokok camel dialek koleberang's)

303. ringang lepung = sangat ringan

304. renjong = tinggi/kaki panjang

305. re'muk = banyak dan halus (spt semut, org ramai dlm stadium)

306. rhobok = almari

307. siyek = mengoyak

308. sigung = pukul dgn siku (menyingung)

309. skekk = sedikit

310. se`jek = masjid

311. sekut merri = biskut merrie

312. saing = kawan

313. se'eh = terlalu kenyang tercungap

314. segok lembu = kena tanduk oleh lembu

315. sawat = pel*r binatang

316. sorok = drawer

317. sokmo = banyak kali

318. sejuk kettor = sejuk yg sangat

319. senyak tupih = senyap sunyi

320. seriaw = seram

321. skon = serasi e.g aku dok skon kijjer situ.

322. serebang = kebas

323. skodeng = mengendap

324. srupe tule/supatula = serupe je

325. suke = suka, gembira

326. suke glekek = ketawe menggelekek

327. soheh dok munggg?? = ko ni biar betul!! / kau confirm ker

328. sewang = lebih kurang serabut jgk

329. sekak netting = singkat sangat (kain)

330. sakning = baru kejap

331. seperong = teropong (binocular)

332. sutoh = balkoni/tingkat atas

333. susuk = sembunyi

334. samah = 50 sen e.g tiga amas, pat amah (RM1.50, RM2.00)

335. serek = tempat gulung tangsi nelayan

336. serik = tak mahu ulangi kerana takut, sakit dll

337. sakan = banyak

338. sembak = ikan makan kail

339. tinggi sayuk = sangat2 tinggi

340. taller = bodoh

341. tiyung = cium

342. tha'rak = bersorak

343. tinggi langguk = sangat tinggi

344. tadok pitih sekepeng = tiada wang w/pun kecil nilainya (sekepeng = ¼

sen, sedik = ½ sen zaman dulu)

345. todi = air tuak

346. tekop = guna tapak tangan tangkap sesuatu diatas lantai

347. terap = tiru diatas sesuatu guna kertas nipis

348. teboh = guna tapak tangan tangkap/tepis haiwan terbang

349. tembok = jalanraya

350. tunggu stor = tunggu sekejap

351. tupul glenyeh = tumpul sangat(pisau ke)

352. tebeng = melindungi dgn sesuatu spt tabir

353. tebheng = berusaha sunguh-sunguh

354. tawor hebbe = tawar gila

355. tawor lem = tawar(air)

356. tohok = buang

357. terang berak = paksa berak

358. tembor = masuk/keluar tanpa kebenaran/lari e.g aku tembor sekoloh

balik rumah.

359. tubik = keluar

360. tebal naun = sangat tebal

361. toho leppeh = air yg cetek

362. tubekgkembong = buasir

363. tinggi nyayut = sama spt diatas

364. taik ayang muna = tahi ayam yg masih hangat cair

365. tinggi lonjong = sangat tinggi

366. tadok aghoh = habis ikhtiar

367. teksi = beca

368. tak emboh = tidak mahu

369. tang = pukul

370. tagor = baling

371. tibang = pukul

372. tirih = bocor e.g atap, timba, gayung dll

373. udoh = hodoh

374. udoh sepang ko'ong = sangat2 hodoh

375. udoh sepang = sangat2 hodoh

376. ubi steler = ubi keledek

377. undur-undur, cakcerut, cikgu = cencorot (dlm pasir tu bawah rumah)

378. ujang serek = hujan berhenti

379. ujang sidang = hujan mula berhenti

380. woh ulu = bahulu

381. warna biru stor = warna biru biji kundang, biji gemia

382. warna samo = pink color

383. Nyeng = hancur lumat/ hancur lebur

384. Ngopong = tak boleh harap

385. ssetok = terkejut gila

386. Mo'oh = ya la tu